Wednesday, March 30, 2011

Bagaimanakah budaya inovasi sekarang?
Adakah ianya sudah membawa kita lebih jauh dengan anjakan paradigma yang merencana visi dan misi negara kearah pembangunan mapan dan pergh...!!!! ape ayat bajet bombastik ni ntah ape2 ni

kalau nak cite pasal inovasi, inovasi di mana-mana sebenarnya, kalau nak cite pasal packaging design, tok tok nenek moyang kita dulu memang cukup kreatif. tengaokla dorang buat kuih la macam-macam makanan sume ngan pembungkus nya. kuih sata, ngan daun bgulung-gulungnya, kuih limas (atau kuih sampan or kuih jongkong) letak dalam daun yang jadi kotak, daun kelapa je kot. takyah g jauh-jauh, hari raya je kita selalu makan keputat (saya memang sebut keputat dari kecik, actually ketupat) macam mana dorang boleh fikir nak anyam-anyam daun pastu masak dalam tu,sedap lak tu. kena lak pagi raya, pergh!!!!! lepas je takbir raya memang keputat la kena bedal dulu. tapi siapa yang design packaging2 ni kan? kreatif kan?
Tu baru cite pasal packaging design, belum fesyen design lagi, mengikut kajian seni jahit melayu adalah antara yang paling unik sekali di dunia. sembat itu sembat ini, ape bunga la... cekak musang, kucing, belangkas semua... agak-agak siapa design baju melayu, baju kurung. teknik2 tekat, suji timbul, motif kerawang, awan larat sume tu, kreatif tu.... tok nenek moyang kita jugak.
Belum cite pasal architecture lagi, orang melayu dulu kan buat rumah mana ada pakai paku. ngan buluh pon dorang boleh wat dangau yang kukuh tuk nunggu doyan masa musim, nak ikat buluh tu pkai macam2 teknik gak tu. bunga keti la, abah-abah la, bunga raflesia la (ade ker...) flower horn la (lagi ade kerrrrrrrr?).
so, sebenarnya budaya inovasi ni dah lama dipraktikkan cuma kita tak namapk, kita ingat inovasi ni wat gajet canggih2, telefon boleh berenang la, laptop masuk poket la, kereta terbang sendiri la, tepung naik sendiri la... tapi kita sedar tak, kadang-kadang kita ambik batu tuk sendal pintu, kita lipat kertas tuk letak bawah meja yang goyang, kita luruskan hanger yang dawai tu tuk ambik kunci jatuh longkang (tak pun pakai cheung gum ke, macam Dafi baek punyaaa buat dalam iklan). itupun dikira inovasi jugak... hari-hari kita mencipta sebenarnya, cuba dafi patentkan batang ade cheung gum die tu, jual betol2, pasarkan, buat branding letak nama die 'BATANG CHEUNG GUM PENGAMBIL KUNCI'. buat marketing ape semua then laku!!! barulah nampak inovasi tu...
btol tak?
So, sebenarnya apa yang ingin dibangkitkan sekarang dengan budaya inovasi ini dalam negara kita adalah membawa ia ke peringkat yang lebih baik. ke peringkat yang lebih komersial, menguntungkan dan membawa faedah kepada negara. daripada inovasi biasa-biasa yang kita selalu buat kita bawa ke peringkat lagi tinggi dengan buat pemasaran, jual dan orang lain pun dapat benefit.maksudnya kita bawa ke peringkat profesional. Seorang usahawan inovasi pernah menasihati saya, jadikan inovasi satu perniagaan!!!dan seorang lecturer pulak penah nasihati saya, mencipta untuk kepentingan umum adalah ibadah... jadi seorang designer juga boleh dapat pahala beranak pinak macam cikgu, macam orang sdekah, macam ustaz2.

Jadi, bersama lah kita merancakkan budaya inovasi dalam negara, sentiasa sokong produk2 keluaran tempatan dan percayalah, kerjaya sebagai seorang designer atau pereka juga sebenarnya setanding atau lebih dengan kerjaya kerjaya glamer macam doktor, majistret dan lawyer. :)

bersama memartabatkan profesion pereka,
AZIZAT ZAINAL

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More